Over Russell K.

authentiek en geloofwaardig geluid tegen een aanvaardbare prijs

ONZE MISSIE

Russell K is een Brits bedrijf dat “Precision Audio Loudspeaker Systems” ontwerpt en bouwt. Onze focus ligt op het creëren van het meest authentieke en geloofwaardige geluid met onze luidsprekers.

Russell Kauffman

“Met een gecombineerde Hi-Fi industrie ervaring van meer dan 50 jaar heeft het Russel K. Team een luidspreker systeem ontworpen dat natuurlijk en écht klinkt aan een aanvaardbare prijs.”

HET CONCEPT

KABINET BEWEEGLIJKHEID

De wanden van de luidspreker bewegen tegelijkertijd met de muziek. Dit garandeert een kristalhelder geluid.

De geluidskast van een luidspreker is een bron van geluidsverkleuring door opgehoopte energie. Vele jaren geleden heeft de BBC een onderzoek gedaan naar geluidskast design. De conclusie was dat zware, stijve behuizingen het geluid verkleuren en gesproken stemmen onnatuurlijk weergeven. De oplossing van de BBC was gebruik te maken van zeer dunne wanden met een zware bitumen opvulling.

Ons eigen onderzoek heeft uitgewezen dat de zwaar gedempte wanden van de geluidskast goed zijn voor de midrange geluiden maar dat de bas respons hierdoor te hard verzacht. Onze oplossing is om de wanden dun te houden en met versterkende schabben te werken om de flexibilteit van de wanden te controleren. De lichte geluidskast van de Red series vibreert wanneer de drive units spelen maar stopt onmiddellijk wanneer de drive units stoppen. Zo wordt er voor een bijna perfecte geluidsreproductie gezorgd.

DRIVE UNIT LOADING

Innovaties in “drive unit loading” zorgen voor de meest écht klinkende basgeluiden.

De Red 100 en Red 150 zijn voorzien van een mis-uitgelijnde bas reflex met additionele mechanische bas aanvoering en demping systeem. Elke zijde van elke bas eenheid is een versterkt schab die verschillende openingen bevat met de poort onderaan het laagste schab. De midrange energie van de achterkant van de bas/mid eenheid wordt vastgehouden in deze twee schabben. Dit betekent dat enkel de bas in volle kracht van deze omsloten ruimte kan ontsnappen.

Het resultaat is een drastische vermindering van de staande midrange golven en bijna geen midrange energie vindt zijn weg uit de poort buis. De zere lage poort tuning van 35Hz bij de Red 100 en 21Hz voor de Red 150 produceren een uitzonderlijke strakke en verlengde bas. Dit zorgt ervoor dat de bassen als individuele instrumenten worden weergegeven in plaats van een eentonig  gebrom. De Red 50 heeft een vereenvoudigd systeem gebaseerd op de Red 100 met één schab boven de bas éénheid en met de poort bovenaan deze omsloten ruimte getuned tot 55Hz.

GEEN INTERNE DEMPING

Door zonder interne demping te werken beweegt de luidsprekerbehuizing tegelijk met de “main drive” en zorgt zo voor een uitzonderlijke accurate geluidsreproductie.

Meeste luiddsprekers hebben dempingmateriaal in de geluidskast om de energie van de achterkant van de drive units te absorberen. Ons onderzoek heeft echter uitgewezen dat wanneer de geluidskast juist ontworpen is met voldoende interne verstevigingen en schotten dat extra demping nadelig is.

Dempingsmateriaal vertraagt het geluid waardoor het niet meer synchroon loopt met de geluidsuitvoer van de driver.  Bij de Red series, hebben we het dempingsmateriaal verwijderd. Dit staat de geluidskabinet toe om te ademen en te bewegen tegelijkertijd met de main drive waardoor geluidsvervorming door de geluidskast vermeden worden.

CROSSOVER

De fijn afgestelde “crossover” produceert een perfect gebalanceerd geluid.

Duizenden luisteruren en research zijn gebruikt om de invloed op het geluid te onderzoeken van 6dB (zachte filtering) tot 24dB (steile filtering). We hebben ontdekt dat het de combinatie is van de mechanische filtering van de drive units die in harmonie werkt met de crossover het beste geluid produceert.

Voor de Red series wordt een aangepast 12db netwerk gebruikt voor zowel de woofer als tweeter. Met slechts één inductiespoel voor de woofer en één condensator voor de tweeter in het signaalpad met de drive units verbonden met de crossover in positieve fase.

We hebben uren gespendeerd aan het fine-tunen van de crossover en de componenten aangepast voor stemmen en verschillende stijlen van muziek afgespeeld op verschillende audio apparatuur. Dit lange fine-tuning proces heeft ervoor gezorgd dat de luidspreker zo écht mogelijk klinkt.